Dossier, privacy en klachtenprocedure
Het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) heeft een beroepscode opgesteld die de eisen, richtlijnen en gedragsregels vastlegt waaraan psychologen moeten voldoen. Deze code is gebaseerd op de principes van integriteit, respect, verantwoordelijkheid en deskundigheid. Als lid van het NIP houden we ons strikt aan deze beroepscode. Mocht u een klacht hebben, kunt u de beroepscode raadplegen om na te gaan of deze relevante bepalingen bevat die op uw klacht van toepassing zijn.
Als u klachten heeft of ontevreden bent over de behandeling, wordt u geadviseerd dit eerst met ons
te bespreken.
Toestemming
De dienstverlening van een psycholoog is gebaseerd op rijwilligheid. Een cliënt wordt alleen in behandeling genomen met diens toestemming. Uitzonderingen hierop kunnen bijvoorbeeld voortkomen uit gerechtelijke beslissingen.
Informatievoorziening
Ik informeer u voorafgaand aan de behandeling over de aard van de behandeling, de bijbehorende kosten en de rechten van u als cliënt.
Geheimhouding
De psycholoog is verplicht om vertrouwelijk om te gaan met alle gegevens van de cliënt. Indien echter een rapport wordt opgesteld, kunnen de gegevens ook worden ingezien door de opdrachtgever, tenzij de cliënt daartegen bezwaar maakt. Het rapport wordt alleen verstrekt aan de instantie die de opdracht heeft gegeven. Er kunnen uitzonderingen zijn op de geheimhoudingsplicht, bijvoorbeeld op bevel van de rechter.
Nabespreking
De cliënt heeft recht op een nabespreking van het onderzoek met de psycholoog.
Dossierbeheer
De psycholoog bewaart de gegevens van de cliënt in een dossier. Dit dossier bevat onderzoeksresultaten en, bij hulpverlening, informatie over het verloop van de behandeling. Cliënten hebben het recht om hun dossier in te zien. Wettelijk is de psycholoog verplicht het dossier 20 jaar te bewaren. Een dossier wordt niet langer bewaard dan noodzakelijk. Op verzoek van de cliënt kan het dossier worden vernietigd, tenzij er een wettelijke verplichting is om het dossier te bewaren, bijvoorbeeld op bevel van de rechter.
Gegevensverstrekking
Gegevens uit het dossier mogen in principe alleen aan derden worden verstrekt met voorafgaande schriftelijke toestemming van de cliënt. Voor het delen van informatie binnen een behandelteam of voor het sturen van een rapport aan een opdrachtgever is geen afzonderlijke toestemming nodig. Er zijn echter situaties waarin de cliënt geen toestemming hoeft te geven.
Rapportage
De cliënt heeft het recht om een psychologisch rapport te lezen voordat het naar de opdrachtgever wordt gestuurd. In het rapport worden alleen de noodzakelijke gegevens vermeld. De cliënt kan onjuiste informatie in het rapport laten corrigeren en heeft het recht om de verzending van het rapport aan de opdrachtgever te blokkeren, tenzij er een wettelijke verplichting tot rapportage bestaat. De psycholoog is verplicht om, op verzoek van de cliënt, een kopie van het rapport te verstrekken.
Correspondentie en Rapportage
Correspondentie met de huisarts vindt alleen plaats na uw uitdrukkelijke schriftelijke toestemming en nadat de rapportage met u is doorgenomen. De inhoud van deze rapportage is strikt vertrouwelijk en alleen bedoeld voor de geadresseerde. Informatie wordt slechts verstrekt aan derden op uitdrukkelijk verzoek van de cliënt en kan niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan die van het huidige onderzoek of de behandeling. Indien nodig kan, met uw toestemming, rapportage aan andere artsen of instanties worden verzonden, zoals een bedrijfsarts of het UWV. Deze rapportages zijn doorgaans beknopter dan die voor de huisarts. U dient altijd akkoord te gaan met de verzending, na inzage in de rapportage.
Rapportages zijn vertrouwelijk en bedoeld voor de geadresseerde. Informatie kan alleen op verzoek van de cliënt aan derden worden verstrekt en is uitsluitend relevant voor de huidige behandeling. De gegevens zijn niet bedoeld om te worden gebruikt in juridische of financiële procedures. Na twee jaar zijn de conclusies van de rapportage niet meer zonder meer geldig, en dient er mogelijk opnieuw psychologisch onderzoek plaats te vinden. De informatie in de rapportage is uitsluitend gebruikt in het kader van het onderzoek/de behandeling en is niet geverifieerd bij derden.
Klachtenprocedure en Geschillencommissie
We streven ernaar om zorg van hoge kwaliteit te bieden, waarbij uw belangen centraal staan. Mocht u echter ontevreden zijn of behoefte hebben aan een andere aanpak, dan verzoeken wij u dit eerst met ons te bespreken. Gezamenlijk kunnen mogelijke oplossingen worden onderzocht.
Indien persoonlijk overleg niet mogelijk is of onvoldoende blijkt, kunnen cliënten een klacht indienen volgens de klachtenregeling van het NIP. We zijn aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling van het NIP. Raadpleeg tevens de praktijkinformatie met betrekking tot deze klachtenregeling.